Repusowany portret.

Znalazłem w sieci zdjęcie Karola Wojtyły, papieża bł. Jana Pawła II i tak to zdjęcie mnie zelektryzowało, że postanowiłem wykuć je w blasze. Repusowanych prac mam trochę w swoim dorobku ale nigdy jeszcze nie wykonywałem portretu tą techniką. Pracę nad tym portretem potraktowałem jako kolejne ćwiczenie w doskonaleniu techniki repusu.

Gotowy repusowany portret bł. Jana Pawła II.

Gotowy repusowany portret bł. Jana Pawła II.

Do pracy wybrałem blachę tytan-cynk o grubości 0,8 mm i formacie 11 cm x 16 cm. Wykonanie ogólnego zarysu, uchwycenie konturów było dość proste choć wymagające precyzji, bowiem im dokładniej wykona się obrys tym łatwiej później pracować nad szczegółami. Kontury zaznaczałem puncą liniową. Aby repus wynieść wyżej ponad płaszczyznę blachy, wokół konturu wyklepałem obniżenie przy pomocy puncy o wdzięcznej nazwie „owcze kopytko”. To samo zrobiłem wokół ucha.  Po tych zabiegach wyklepałem na odwrociu, młotkiem zakończonym łagodną sferą o dużym promieniu, ogólny kształt. W ten sposób miałem przygotowany portret do trybowania, czyli wykończenia szczegółów.

Ogólny zarys uchwycony, przed przystąpieniem do trybowania.

Ogólny zarys uchwycony, przed przystąpieniem do trybowania.

Do tej pory wszystko przebiegło pomyślnie ale trybowanie to dużo precyzyjnej pracy i tego etapu obawiałem się najbardziej. Byłem przekonany, że najwięcej problemów będę miał z rzeźbieniem włosów i ucha, tym czasem ta część poszła gładko, natomiast dużo problemów miałem przy kształtowaniu dłoni. Z prawą dłonią jeszcze w miarę szybko i poprawnie sobie poradziłem, a najwięcej problemów sprawiło mi ukształtowanie dłoni lewej. Wydawać by się mogło, że ta właśnie dłoń powinna być najprostsza do kształtowania bo widoczny jest tylko kciuk. Niestety, uchwycenie takiego kształtu grzbietu dłoni aby współgrała z drugą dłonią i tworzyła też odpowiedni światłocień okazało się być dla mnie zadaniem najtrudniejszym. Jak umiałem tak zrobiłem i jeżeli znajdę znów chwilę wolnego czasu to ten sam portret spróbuję wykonać na blasze miedzianej.

Repusowany wizerunek Jan Pawła II w blasze tytan-cynk. Rama miedziana. Wymiary razem z ramką 190 mm x 140 mm.

Wizerunek oprawiony w miedzianą ramę.

Przy kolejnych pracach postaram się pokazać również użyte narzędzia .

3 responses to “Repusowany portret.

  1. Portret wyszedł bardzo ładnie. Rzeczy tego typu wykonane ręcznie mają swój niepowtarzalny urok. Na pierwszy rzut oka widać, że mamy do czynienia z czymś niepowtarzalnym i oryginalnym, a nie tanią chińską „pamiątką” z bazaru. Gratulacje!

Skomentuj

